2 квітня в світі відзначається День
дитячої книги. Відзначається щорічно в день народження датського
письменника-казкаря Ганса Християна Андерсена. Витоки дитячої книги входять до
епохи, коли в Англії з'явився верстат і У. Кекстон випустив у 1477 р.
першу книгу англійською мовою.
Серед його численних видань були байки Езопа і забавний "Роман про
лиса".
У 1658 році чеський священик і педагог Ян Коменський опублікував першу
книгу для дітей "Світ чуттєвих речей в картинках" - підручник на
латині з гравюрами.
Протягом XVII століття дітей навчали і
виховували в основному по Біблії і книгам релігійного змісту. XVIII століття
подарувало дітям два великих романи: "Робінзон Крузо" Д. Дефо і
"Подорожі Гуллівера" Дж. Свіфта.
У той же час і дітей, і дорослих
однаково захопили дешеві видання народних казок, балад і переказів. Початок
золотого століття дитячої літератури відноситься до середини XIX століття.
До цього часу нарешті визнали, що дітям,
крім підручників і релігійних творів, потрібні власні книжки.
Дивно, але література для дітей часто
приводила у захват і дорослих. Сама королева Великобританії зачитувалася
твором "Пригоди Аліси в Країні чудес" Л. Керрола, насолоджуючись
вільною грою фантазії і гумору.
Але й казки ніхто не відміняв. І
самим великим казкарем на всі часи, напевно, залишиться Ганс Християн Андерсен.
Двадцяте століття подарувало юним
читачам Пітера Пена, Мері Поппінс, Старика Хоттабича, Гаррі Поттера і багатьох
інших чудових героїв.
Ось уже понад півстоліття діти і дорослі
зачитуються трилогією "Володар кілець" Дж. Р.Р. Толкієна.
Дитячі книги вбирають у себе цілий світ;
все цікаве, що буває на світі.
Історія дня дитячої
книги.
З чого все починалося
В історичному часі подання про дитину як
про істоту зі своїми особливими інтересами і запитами - недавнього походження,
воно набуло поширення лише в два-три останніх сторіччя.
Відповідно, дитяча література як
самостійний вид - явище порівняно нове.
До середини 17 ст. діти читали (ті, хто
вмів читати, з грамотністю тоді було погано), за рідкісним винятком, приблизно
те ж, що і батьки.
Проте і у тих, і в інших завжди був інше
джерело знань - фантастичні, історичні та побутові історії, що існували в усній
традиції. Діти слухали їх разом з дорослими, і нікого не турбувало, чи
підходить розказане для дитини, а діти, як і дорослі, витягували з почутого те,
що могли. Дещо з творів стародавньої усної творчості дійшло до нас у
друкованому вигляді і викликає у дітей і дорослих такий же інтерес, як
тисячоліття тому, - наприклад байки Езопа, вперше записані в 4 в. до н.е.
Інші добре відомі зразки усної народної
творчості - легенди про короля Артура і Робін Гуда і, зрозуміло, народні казки,
зібрані братами Грімм і Ш. Перро (1628-1703), чий збірник під назвою
загальноприйнятою «Казки матінки Гуски» включає, можливо, саму знамениту
чарівну казку «Попелюшка».
Витоки дитячої книги виходять з епохи,
коли в Англії з'явився друкарський верстат і У. Кекстон випустив у 1477 першу книгу
англійською мовою. Серед його численних видань, які, напевно, захоплювали
дітей, були байки Езопа і забавний тваринний епос «Роман про лиса».
Підручники стали кращі, набули поширення
букварі і абетки.
У 1658 чеський священик і педагог Я. А.
Коменський опублікував першу книгу з картинками для дітей Orbis Sensualium
Pictus («Світ чуттєвих речей в картинках») - підручник на латині з гравюрами.
Протягом 17 ст. дітей навчали в дусі
пуританських вірувань; коло дитячого читання в основному зводилося до Біблії,
хоча друкувалося чимало призначених для дітей книг релігійного змісту.
Немає коментарів:
Дописати коментар